Friday, February 19, 2021

De D van Dromen


Gisteren bekeek ik mijn lijstje met alle woorden die ik genoteerd heb bij de letter D. In eerste instantie waren dat er niet zo veel, maar uiteindelijk werden het er toch nog heel wat. Het kwam er niet van om nog een verhaaltje te schrijven, maar die woorden zat wel in mijn hoofd en ik heb er vannacht dan ook van alles over aan elkaar gedroomd. Soms werd ik wakker en werd het meer een soort Dagdromen. Waar komen woorden vandaan, wat Doen ze met je en hoe kun je ze aan elkaar rijgen tot een geheel.

Ik lag dus heerlijk onder mijn Deken van patchwork en daarboven nog een Deken van gehaakte vierkantjes.

Ik Droomde verder over diverse Dorpen en Steden. Mijn geboortestad Delft, ik studeerde in Den Haag, woon Dichtbij Den Bosch (overigens geen officiële spelling, dat is 's-Hertogenbosch) en onze woonplaats Vught is tijdens Carnaval het Dommelboarzendurp.

En met het voorjaar in de lucht, droom ik verder van bloemen in de tuin en met stip (Dot) op één staan de Dahlia's die over een paar maanden weer de grond in kunnen. Besteld heb ik ze begin januari, ik kan me er nu al op verheugen, maar nu kijk ik eerst de narcissen en Druifjes uit de grond.

Vandaag heb ik regelmatig een rondje in de tuin gelopen, even de benen strekken (thuiswerken), weg achter het scherm, lekker even de Deur open en de tuin door. Ik realiseerde me dat het woord Door ook veel voor woorden wordt gebruikt: doorpitten, doorzakken, doorstikken, doorboren etc. Doorpitten en doorstikken zijn uiteraard woorden uit de handwerkrubriek. Dat bracht mij bij andere woorden in deze categorie: mijn quilt Sparkling Pieces (365 Diamantjes) en mijn quilt Dear Friends (een variant op de Dear Jane). Hoogste tijd om aan vooral aan de tweede weer eens wat aandacht te besteden. Ik zet het op mijn to-Do-lijstje.


En laat ik vooral het Dominobreien niet vergeten. Dat heb ik in December ontdekt en vind ik erg leuk. Dat komt, denk ik zo, door de relatie met de blokjes van het patchwork. Dadelijk nog maar eens een paar blokjes breien. (ondertussen kijk ik een keer opzij en zie nog een ander breiwerk, waar ik heel veel Draadjes moet afhechten...)

En van Domino breien gaan we naar het spel Domino, Darten, Discuswerpen, Dammen, Duiken en Dansen. Verder speelt zoonlief honkbal bij de Ducks in Boxtel. De Ducks brengen mij bij Donald Duck en zijn familie, maar vergeet ook niet de andere Dieren: Duif, Dino, Draak en Dromedaris.

En via al deze woorden met een D komen we terug in de keuken: Deeg, Donut, Deksel, Druif, Doos en heb jij nou ook dat je altijd meer Deksels dan Dozen hebt?

Tot slot: er gaan er nog altijd geen Dertien in een Dozijn en zo kan ik nog wel even Doorgaan.

Dank jullie wel voor de leuke reacties hier op mijn blog en op Facebook. Ik geniet van alle andere creatieve invullingen met het alfabet, heel inspirerend. Tegelijkertijd realiseer ik me ook weer dat ik het leuk vind om met woorden bezig te zijn.

Waarom?

Daarom!

Iedereen een zonnig weekend gewenst, geniet er van: stoeltje in de zon en een beetje Dagdromen.

Françoise


10 comments:

  1. D wat een Dommels leuk blogje. Ik kom uit Den Haag, woon nu in Ypenburg tegen Delft aan en deed afgelopen zondag de stadswandeling in Delft (om de horeca te spekken). Maar ja met de sneeuw en ijs een ontzettend mooie wandeling, in hofjes e.d. geweest. Helaas wel ook een spreidstand gehad leek bambi wel op het ijs.

    ReplyDelete
  2. Wat een leuk blogje! Heel leuk bedacht met de woorden met de D.

    ReplyDelete
  3. Zo wat een creativiteit met alleen al de letter D. Ik heb je blogje met plezier zitten lezen. Succes met Dear Friend.

    ReplyDelete
  4. Het duizelt me van de D's... En het is toch wat dat we er zelfs van gaan dromen... Herkenbaar hoor, die crea-dingen spoken ook bij mij vaak 's nachts door mijn hoofd of als ik nog niet slaap...

    ReplyDelete
  5. Haha, wat een boel D's, maar leuk geschreven en die quilts lijken me prachtig.
    Dat Domino breien ziet er mooi uit.

    ReplyDelete
  6. Dat isxeen hele verzameing van de letter D.
    De dekens waar je lekker onder kunt dromen.
    Domino breien mmmm... die blokje heb ik ook eens gebreid niks mee gedaan maar ik ga even bij jou op onderzoek uit

    ReplyDelete
  7. Het is een blogje over van alles en nog wat, maar toch horen ze bij elkaar dankzij de D. Leuk om te zien en te lezen, maar niet teveel van de challenge Dromen hoor, dat is niet goed voor je ;o)

    ReplyDelete
  8. Weer geweldig, ik begrijp wel dat jij van de woorden droomt😉

    ReplyDelete
  9. Wat lekker veel D-tjes! Ik heb altijd meer dozen dan deksels.

    ReplyDelete
  10. Zo, dat zijn een heleboel woorden met een D!

    ReplyDelete