Sunday, September 20, 2020

Dahliatijd en naar binnen

 In deze tijd van het jaar wordt het tijd voor binnen activiteiten. In het voorjaar kan ik niet wachten tot ik lekker in het zonnetje kan zitten in de tuin met een kopje koffie en een handwerkje. Nu het bijna herfst is, is die behoefte er veel minder. De aandacht gaat weer naar binnen. En dat terwijl het nog heel mooi weer is en er genoeg te beleven is in de tuin. De dahlia's bloeien en zitten nog vol knoppen, zelfs de dahlia die helemaal afbrak bij een storm heeft nog heel veel levenskracht en is alweer 20 cm hoog. Ik verwonder me elke keer weer over krachten in de natuur. Hoe is het toch mogelijk dat uit een enkel zaadje een zonnebloem bijna 3 meter de lucht in gaat?


Vorige week reed ik naar Eersel voor de Dahlia biënnale, met prijswinnaars en prachtige boeketten. Schitterende kleurcombinaties: ik zou ze zelf niet kiezen voor een bloemstuk, maar ik kan er dan toch wel van genieten. Minstens net zo leuk is een bezoek aan de plaatselijke dahliavereniging, dit jaar geen groots evenement met standhouders en horeca (teveel gedoe met vergunningen en heel veel regels), maar wel inloopochtenden en genieten van al het moois. Het kan de dahlia's niet schelen dat het anders is dan anders, ze staan allemaal te pronken en natuurlijk mocht er een boeketje mee naar huis.

Een rondje in eigen tuin leverde een lief boeketje op. Ik heb geen overdaad aan bloemen in de tuin, maar van een bont boeketje is toch wel erg leuk. Haakwerkje erbij en het plaatje is compleet.

En als het schooljaar is begonnen, beginnen er ook weer allerlei nieuwe projecten in handwerkland. Ik zei nog zo dat ik dit jaar niet mee ging doen aan de mysterie van Westknits, maar toen de aankondiging kwam en allerlei tipjes van sluiers en mooie pakketten langs kwamen, ging ik toch overstag. Ik dacht na over de kleuren: eerst maar eens bedenken welke kleuren mijn huidige sjaals hebben...veel rood/roze. Dus dit jaar maar eens heel wat anders. Geïnspireerd door mijn regenjas, ga ik voor zwart met geel en groen. De garens heb ik gekozen bij Ateliersopra. Handgeverfde garens uit Haaren, 1 dorp verder.

De mysterie begint op 9 oktober en ik sprak dan ook met mijzelf af dat een paar projecten voor die tijd een stapje verder moeten zijn. Goede reden om net wat dingen af te maken en daar mijn aandacht op te richten!

Ook de natuur is nog steeds prachtig. Vorige week liep ik een rondje en het rook heerlijk langs de velden. De maïs verkleurt prachtig.

En zo wordt het herfst en staat ook D'ruitdaging weer voor de deur. Lekker weer opruimen onder aanvoering van Hilde. Volgens mij houdt opruimen nooit op, want ik doe nu al 11 jaar mee en....er valt nog steeds genoeg te doen.

Fijne week gewenst.

Françoise

1 comment:

  1. Heel herkenbaar het verlangen naar binnen, moeilijk nu we in zo'n indian summer zitten (mooi woord vind ik dat). Ik probeer ook nog buiten te genieten maar de kaarsjes binnen lonken. Ik roep dan altijd wel laten we nog maar buiten genieten de winter is dadelijk nog heel lang. Mooi dat we in een land leven waar we seizoenen hebben, alles op zijn tijd. Grote wens is wel goed vriezen en sneeuw in de winter.

    ReplyDelete