Wednesday, September 9, 2020

Boeken

 Boeken daar kun je er eigenlijk niet genoeg van hebben. Ik houd van het wegzinken in een verhaal, de wereld om je heen vergeten en niets meer horen of zien. Uren kon ik vroeger met mijn neus in een leesboek zitten. Al jong was ik een snelle lezer en elke week ging ik naar de bieb om het maximaal aantal boeken te halen.

Nog steeds ga ik zeer regelmatig naar de bieb om leesvoer te halen. Elk avond even lezen in bed of een paar bladzijden bij het ontbijt. Gewoon zo'n lekkere, makkelijk leesbare roman. Denk bijvoorbeeld aan de serie De Zeven Zusters van Lucinda Riley.

Detectives zijn ook fijn: die volg ik tegenwoordig meestal als luisterboek. Via de luisterbieb heb ik al veel voor mij onbekende schrijvers ontdekt en dat biedt ook weer nieuwe papieren inspiratie.

Voor de meeste romans vind ik het prima om ze van de bieb te lenen en ze niet te bezitten. Ten eerste kost het een kapitaal (gezien mijn leestempo) en waar zou ik ze allemaal moeten laten? 

Van andere boeken is het wel fijn om ze te bezitten en nog eens terug te lezen, door heen te bladeren en inspiratie op te doen. Denk aan bakboeken en vooral al die quiltboeken en tegenwoordig ook breiboeken.

Een stapeltje vond de afgelopen maand een plekje in ons huis.


Een nieuw prentenboek, alfabet,van Charlotte Dematons, een feest om door heen te bladeren. Net als haar andere boek vol details, zodat er elke keer wat nieuws te ontdekken is.

Verder kocht ik het boek, Ode aan de Knuffel van Melvin Erkemeij. Hij is een honkbalteamgenoot van Mr. X. Een jonge schrijver dus. De opbrengst van dit boek gaat geheel naar een project tegen pesten. 

Het staat vol verhalen van bekende en onbekende mensen die vertellen over hun knuffel...Mooi om te lezen.

Dan een paar boeken over breien: borduren op breiwerk, Japenese knitting (prachtige patronen) en een boek over Dimensional Tuck Knitting. Dit laatste boek is nodig voor een workshop die ik ergens eind november ga volgen. Alvast een aantal voorbeelden maken als huiswerk! Leuker huiswerk kun je niet hebben toch?

En tot slot: een boek over Dahlia's, dat kan ik je ook echt aanbevelen.Prachtig van kleur en veel informatie en verhalen vol passie. Om telkens weer op te pakken en te dromen over meer dahlia's in de tuin volgend jaar.

Houd je ook zo van lezen? Of alleen als het echt moet? Hier verder geen lezers in huis...vakliteratuur is OK, maar lezen om het lezen?

groet,

Françoise

2 comments:

  1. Jahoor ik ben ook een lezer, altijd naar de bieb want ben jaren geleden begonnen boeken op te ruimen. Ik weet gewoon niet waar ik ze moet laten. Maar goed ondertussen heb ik nog een kast vol hoor met kookboeken, quilt en hobbyboeken. Kinderboeken vind ik ook geweldig met name over thema's herfst, sint of kerst. Gelukkig heb ik een klein quiltkamertje waar dat alles moois mag staan. Vandaag vrij en dus maar even naar de bieb.

    ReplyDelete
  2. Nog n leesverslaafde, liefst n detective of n spannende Stephen King.
    Patch-en quiltboeken ook volop aanwezig en het alfabetboek ligt al in de kast bij de kleinkinderen.
    Wel sinds kort een ereader: niet elk boek hoeft in de kast😄

    ReplyDelete