Monday, April 20, 2020

Quilten, breien en borduren

Sinds ik "nieuwe dingen leren" als hobby/passie heb, kan ik ongegeneerd aan nieuwe projecten beginnen...en natuurlijk ook nog steeds verder werken aan andere.
Zo zijn er de sparkling pieces, de eerste 4 rijen zitten aan elkaar. Ik loop een klein beetje achter...'s avonds geen zin om boven te zitten achter de naaimachine en in het weekend roepen de tuin en wandelschoenen.
Gelukkig is er wel heel veel tijd voor handwerken. Ook al ben ik gewoon full-time aan het werk, toch blijft er meer tijd over dan voor de corona-crisis. Geen dilemma's in het weekend: mee naar het sportveld, of toch een quilt-uitje, of dat wandelevenement.
Aangezien manlief hele dagen thuis is (verplicht werkloos) is hij zijn kookkunsten aan het vergroten en kan ik dus 's avonds zo aanschuiven. Wat is dat heerlijk: ik hoef het niet te verzinnen, niet te maken en ook niet de boodschappen er voor doen.

In het weekend kook ik: zaterdag bakte ik pizza en haalde ik asperges bij de boer voor de zondag. Wat waren die overheerlijk.

De avonden zijn vooral voor breien. Terwijl ik brei aan het een, denk ik na over het ander en vice versa. Mijn schelpen in het zand (Naantje knit) vorderde al goed, maar toch twijfelde ik over mijn kleurkeuze. En in deel 7 wist ik het zeker: dit moest anders...dus ben ik opnieuw begonnen. Hieronder zie je een deel van de oude en het begin van de nieuwe.
En waar ik de eerste keer kramp in mijn handen had bij het breien van de knopjes nu gleden ze zo van mijn naald af (zelfs 's avonds om 23.00 uur). Oefenen en herhalen dus om je vaardigheden te vergroten. Wegleggen en even later weer oppakken. Ik sta vaak nog versteld van de sprongen die je kunt maken in je technische vaardigheden als je het werk een paar dagen weglegt.
 
Drie jaar geleden begon ik aan onderstaand brei avontuur: een groot gebreid plaid naar eigen ontwerp. Lange tijd belandde dit project in de kast. Nu volg ik een 100 dagen challenge en doe ik elke dag wat aan dit project. Ik ben op een kwart van het breiwerk voor het middendeel. Ik hoop van harte dat ik over de volgende delen niet ook steeds 3 jaar doe...
 
Het is een breiwerk waarin ik dingen moet ontdekken, Wat werkt het beste? Wat is de goede volgorde van werken? Een echt avontuur dus met veel leermomenten.
Ik ontdekte dat ik een stukje van de volgende baan al heb, dat is een meevaller.
 
Een baan wordt in het rond gebreid en daarna doorgeknipt, maar eerst moeten er heel veel draadjes worden af gehecht. Dat was een lange avond werk, dus wat is dat vergeleken bij de 3 jaar die ik over het breiwerk deed? 
Naast bovenstaande breiwerken, werkte ik deze week ook aan ander project van Naantje knit:
de Corona knuffel lapjes deken.
Twee keer per week een klein lapje (40 steken opzetten) met verschillende technieken.
Hieronder lapje 9 en in die negen lapjes heb ik alweer heel wat geleerd. Kantsteken zoals ik ze niet eerder deed, mozaïekbreien (nooit eerder gedaan).
Niet alleen de patronen zijn leuk en valt er op papier veel van te leren: elk lapje wordt ondersteund met een YouTube filmpje. Twee keer per week is er een Virtueel Interactief Breicafé (VIB), tijdens de livestream kun je chatten en dus je vragen stellen (voertaal Nederlands). Zeker een aanrader. Je kunt overigens ook alle fimpjes terugkijken.

Naast al dat breien, komt er op internet ook allerlei leuks langs op borduurgebied. Teveel leuks om hier nog even op te noemen. Ik ga er een apart blog van maken, dat ik plan voor woensdagochtend (heb je dan weer wat te lezen)
Hieronder een cirkeltje met borduursteken. Sue Spargo heeft een 90 dagen project op Instagram, ondersteunt met mooie afbeeldingen en filmpjes waarin ze de steken voordoet en nog meer tips geeft.

doorsnede van de cirkel: 2,5 cm

Morgen een belangrijke dag: hoe nu verder? 
We hopen natuurlijk weer wat antwoorden te krijgen...wanneer kunnen we naar Najib (we zouden 13 maart gaan, maar die ochtend werd bekend dat theaters direct moesten sluiten). Gaat de Vierdaagse Nijmegen door? Dat kunnen we ons bijna niet voorstellen dat dit zou kunnen, maar als we het weten kunnen we onze trainingen goed plannen. Veel kilometers maken op zondag doe ik toch alleen als de Vierdaagse doorgaat. Nu lopen we zo'n 15 km, maar anders moeten we toch richting de 30 en 40 gaan werken (en dat kost gewoon veel tijd...dat geeft niet, maar dat moet dan wel een duidelijk doel hebben).

Op het werk denken we inmiddels na over hoe we de 1,5 meter afstand houden kunnen inrichten. Waar zitten de knelpunten op ons kantoor, hoe kunnen we dat oplossen? Gaan we misschien meer thuiswerken in de toekomst, hoe richten we onze thuiswerkplekken dan goed in? Ik heb nu een stoel van kantoor thuis staan...hoe stabiel zijn de internetverbindingen? We merken dat we heel goed thuis kunnen werken, maar dat overleggen via een beeldscherm toch anders verlopen dan samen in een ruimte. We missen het praatje bij de koffie, even samen lunchen of een blokje om. De gesprekken beperken zich nu (meestal) tot het zakelijke.

Maar hier thuis is het nog steeds erg gezellig. Mr. X heeft nu vakantie, dus als hij uit bed komt, heb ik al een paar uur gewerkt. We genieten van de tijd met zijn drietjes, we raken weer helemaal bijgepraat, wandelen samen en kijken oude series (we hebben alle seizoenen van Magnum en Las Vegas uit de kast gepakt). Heerlijk met een breiwerkje of iets dergelijks erbij. 
En natuurlijk is het nog steeds super mooi voorjaarsweer. De 10 druppels regen die zaterdag vielen mogen geen naam hebben. Voor de tuin zou een dag regen geen kwaad kunnen. Ik moet wat opkomende planten met een dagelijks slokje water ondersteunen.

We ontdekken nog steeds nieuwe wandelpaadjes rondom Vught...heb jij alle wandelpaadjes al ontdekt in jouw omgeving of voor als je midden in de stad woont: heb jij al die straatjes die niet op je dagelijkse route liggen al ontdekt? Dat kleine tussendoorstraatje of steegje? En ook al ontdekt dat de wereld er anders uit ziet als je hetzelfde rondje eens andersom loopt?

Met groet,
Françoise

2 comments:

  1. Wat schrijf je toch ontzettend gezellige blogjes. Ik lees ze met veel plezier. Heel goed dat je er even aandacht voor vraagt in het projecthoekje.

    ReplyDelete
  2. Dank je wel voor je leuke reactie. Het is fijn om te weten dat ze met plezier gelezen worden. Dat inspireert mij weer tot het schrijven ervan.

    ReplyDelete