Monday, November 18, 2019

Inspiratie

Vorige week was het Textielplus Festival in de Brabanthallen. Drie dagen lang konden textielliefhebbers zich te goed doen aan winkeltjes, tentoonstellingen ,workshops en lezingen.
En toen ik zaterdag op de fiets stapte om dit Festival in Den Bosch te gaan, verheugde ik mij er op inspiratie op te doen en gezellig met mijn moeder bij te praten! Ik hoefde niet in een stand te werken of iets dergelijks. Gewoon een dagje op stap met mijn moeder.
Even na tienen fietste ik langs het station en zag al diverse dames richting de Brabanthallen lopen.
Bij de hallen was de ingang op een andere plaats dan vorig jaar: dat had wel iets beter aangegeven mogen worden, maar goed: geen rij bij de kassa, dus snel naar binnen.
Heel veel snijden voor de flying geese, keuze genoeg
 Eerst natuurlijk even Maaike Bakker gedag zeggen en toen eerst alleen een rondje langs de winkeltjes. Mijn moeder was nog onderweg met de trein...
Uiteraard kwam ik veel bekenden tegen, oud-collega winkeliers, oud-cursisten en klanten. Reuze leuk.
Ook ging ik op zoek naar een mooi wolletje: een streng hand geverfd garen voor een jarige vriendin.
Ik zag sokkenwol versterkt met zeewier (in plaats van de plastics die je er uit wast...) en andere bijzondere garens. Uiteindelijk koos ik een streng garen bij https://ateliersopra.com/. Altijd fijn om van een lokale leverancier te kopen! Bijna om de hoek en pas ontdekt...

Een uurtje later arriveerde mijn moeder en na een kopje koffie gingen we samen alle tentoonstellingen bekijken. Wat hebben we veel moois gezien. Geen foto's gemaakt, dat is niet altijd nodig. Vooral gekeken naar de verschillende technieken, materiaalgebruik, inspiratiebronnen en gesproken met de kunstenaars.

Het is teveel om op te noemen en na nog wat gewinkeld en geluncht te hebben waren we rond theetijd helemaal verzadigd. Terug naar het station en snel naar huis. Ik iets sneller dan mijn moeder (die mocht in de trein naar Den Haag nog even bijkomen) thuis en meteen aan de slag. Zin om aan allerlei nieuws te beginnen, maar dan moet er eerst wat af...
Driehoekjes voor 27 randen flying geese
Ik naaide de laatste tussenbiesjes aan de quilt van mijn schoonmoeder (alleen nog de afwerkbies!), sneed driehoeken voor 27 flying geese banen en begon aan het appliqueren van het hek van de mysterie. Deze laatste quilt moet in het voorjaar af zijn, ik heb het Maaike beloofd!
Voorzichtig wegknippen van overtollige stof, patchwork komt weer tevoorschijn
Wat ik ook ontzettend leuk vond was de ontmoeting met quilters die mijn blog lezen of mijn column in Quilt & Zo. Als ik schrijf heb ik jullie in mijn achterhoofd en hoop dan altijd dat je kunt genieten van mijn verhalen, een stukje herkenning of inspiratie.
Ook werd mijn Starflake (de mysterie shawl van vorige maand) al herkent van Instagram. En zo leg je nieuwe contacten met andere textielliefhebbers. Heerlijk.

Geniet van het handwerk waar je mee bezig bent!
Groet,
Françoise


3 comments:

  1. Heel mooi, maar zijn dit eigenlijk wel Francoise-kleurtjes?
    Hartelijke groet, Anita

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nee, niet helemaal, maar ze passen wel goed bij al die gespaarde kinderstofjes...

      Delete
  2. Het wordt vast heel mooi!

    ReplyDelete