Sunday, November 10, 2019

Sparkling Pieces

De dagen vliegen voorbij als je lekker bezig bent met van alles en nog wat...en zo komt er ook een project voor 2020 dichter en dichter bij.
Maar gelukkig duurt het nog even voordat we hier mee aan de slag gaan. 
Even een beetje bijpraten in dit blog, kijkend door mijn foto's realiseer ik me dat ik best veel gedaan heb de afgelopen weken, alleen valt er niet altijd wat over te vertellen of heb ik er geen foto's van gemaakt.
De weekenden waarin er ook dagen zijn zonder afspraken vind ik best fijn: er is dan tijd voor ontspanning (boek/handwerkje op de bank) en voor het huishouden. We maken er een gewoonte van om 's morgens een lijstje te maken. 
Niet alleen de huishoudelijke klussen, maar ook het huiswerk van Mr. X en het schrijven van een blog belanden op dit lijstje. Fijn om zo klusjes niet te vergeten én lekker te kunnen afstrepen.
Stofzuigen en de badkamer zijn inmiddels ook afgestreept...

Twee weken geleden maakte ik een mooie herfstwandeling op de Grebbeberg.
De auto parkeerde ik bij de Gedenkplaats op de Grebbeberg. Het blijft altijd indrukwekkend, de rijen gelijke graven van de militairen. 

 De tekst op de gedenknaald:
Van andere orde was de post die ik vorige week kreeg. Lang op gewacht, maar nu dan toch eindelijk in huis: de Fair Isle ring. Een ring van zilver waarmee je de draden goed kunt geleiden. Een mooi stukje gereedschap. Twee draden links geeft een mooier breiwerk, dan een draad links en een draad rechts. Nog wel even oefenen om de juiste slag te pakken te krijgen.
Voordat ik er mee aan het oefenen ga, moest eerst deze af: De mysterie KAL van Westknits.
Ik ben erg blij met het resultaat. Hij draagt heerlijk, vrolijk van kleur en het was een feest om aan dit verrassende patroon te werken.

Sparkling Pieces
Na al het breien is het tijd voor patchwork. Mandy bedacht dat het leuk zou zijn om een 2020 project te starten... elke dag een blokje met een diamantje. 366 diamantjes in een quilt. Hoe leuk is dat?
Ik was er gelijk voor in en we hebben alvast wat proefjes gemaakt.

Er zijn (natuurlijk) weer veel mogelijkheden: ik ga de achtergronden maken van mijn collectie grijze stoffen en kies voor de diamanten allerlei stoffen. Misschien wel allemaal uniek?
In ieder geval met plaatjes: zit er zomaar opeens een gat in je lapje.
Maar dan heb je ook wel meteen een schattig tafereeltje.  
En zo ziet het er uit als je ze aan elkaar zet. We laten ze verspringen, vrolijk geheel en komt goed uit met het totale aantal. 
Mandy's diamanten zien er anders uit: felle stoffen voor de achtergrond en witte diamanten, met borduurwerk. Ook erg leuk, die komen er bij mij vast ook nog wel in... 
Maar er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden om voor elke dag een blokje te maken.
Op zoek naar inspiratie? In Quilt & Zo nr. 64 (verschijnt 15 november) vertel ik meer over de eerdere quilts die ik maakte met een blokje per dag.

En waar zouden we zijn zonder handige malletjes? Natuurlijk kun je ze maken van paternoplaat, maar helemaal van nu is het werken met kant-en-klare mallen. Een setje mallen bestaat uit 3 malletjes voor de blokjes. 
Een setje van deze mallen is te koop bij Bossche quilts & meer.
Je hebt ze nog niet meteen nodig, maar ze zijn al te koop! Ook tijdens het Textielplus Festival in de Brabanthallen in de stand (nr. 25), 14 t/m 16 november in 's-Hertogenbosch.

Ga vast eens door je voorraad op zoek naar stoffen die je wilt gebruiken.
Het patroon volgt volgende maand.
Hierbij alvast een indicatie voor de stofhoeveelheden:
4,50 meter achtergrond stof (110 cm breed)
4,50 meter diamantenstof  (110 cm breed)
(dit is berekend met een zuinige manier van knippen, niet wanneer je er gaten in knipt zoals ik heb gedaan voor dat ene, leuke plaatje)

Groet,
Françoise



No comments:

Post a Comment