Tuesday, August 8, 2017

Voornemens

Ach we kennen ze allemaal...voornemens. Het kunnen voornemens zijn op allerlei gebied: meer lezen, afvallen, quilts afmaken, het huis opruimen, ontspullen, op tijd naar bed...
Vul maar in voor jezelf. En naast al die voornemens zijn er de valkuilen die daar bij horen: dat leuke nieuwe project, dat ene lekkere koekje, geen tijd om op te ruimen, want ik wilde ook lezen en quilts afmaken...Etc. etc.
Maar dat hoort vast bij het leven: vallen en opstaan, vallen en weer opstaan. Fouten maken, verkeerde keuzes. Hier van leren en er dan wat positiefs mee doen.

Soms kun je dingen niet alleen en is het fijn om eens met een vriendin een avondje te bomen en te dromen. Over de perfecte hobby-ruimte (voor als die ruimte vrijkomt) en dan kasten waar alle projecten netjes geordend in passen. Dromen over het voltooien van ontzettend leuke quilts, die liggen te roepen: ik ben bijna klaar, nog maar twee hoekblokjes...
Dromen over dat opgeruimde huis, waar je altijd alles kunt vinden. En zo kunnen we nog wel even door dromen.

Het bespreken van wensen en dromen maakt ze meer tastbaar...en dan denk je; waarom heb ik dat nog steeds niet gedaan? Dus hup, vandaag de fysio gebeld om toch maar eens naar mijn pijnlijke duim te laten kijken. Werkje van niets.

En zo kun je tot de conclusie komen dat de wens om te ontspullen (niet alleen opruimen, maar ook heel bewust omgaan met aankopen: heb ik het echt nodig...) prima kan samen gaan met het afmaken van al die verschillende handwerkprojecten. Zo ontstaat er een combi-project voor de komende tijd.
Ik weet niet hoe lang ik toe kan met alle projecten die er nog liggen. Drie, vier, vijf jaar? En hoeveel voorraad heb ik nog om ook aan nieuwe projecten te beginnen...

Er zijn diverse invalshoeken die mij aan het denken hierover hebben gezet: onder andere door het project van Yourganize:https://www.yourganize.nl/d-ruitdaging en de cursussen die daar op volgden.
Dat heeft mijn blik op kopen, gebruiken en loslaten al behoorlijk verandert.
Daarnaast volg ik sinds enige tijd het blog: Eenvoudig leven. Als moeder met 1 kind lijkt het leven met 10 kinderen mij niet altijd eenvoudig...maar daar gaat het natuurlijk helemaal niet over. Blij worden van kleine dingen, terug naar de basis.

Gisteren, tijdens dat bomen, hadden we het er ook over dat je soms een steuntje in de rug nodig hebt om projecten af te maken. Want hoe leuk het ook is om aan iets nieuws te beginnen...het is ook fijn om projecten af te ronden. Ik ga eens verzinnen of ik daar iets leuks op kan verzinnen. Tijdens het quilten kan ik daar alvast eens over na denken.

En bladerend door mijn blog foto-album kwam ik genoeg foto's als illustratie. Allemaal projecten in wording.

Groet,
Françoise


1 comment:

  1. Fijn om te lezen weer. Heb jij nog leuke suggesties voor activiteiten met kleine meneren; die missen we hier een beetje......
    Vr.gr. Anita

    ReplyDelete