Tuesday, June 6, 2023

Van wanten weten

 Terwijl de temperatuur buiten op loopt naar zomerse waarden, ben ik nog steeds verwoed wollen sokken aan het breien. De sock madness is inmiddels afgelopen, maar gaat naadloos over in de Supersock World Championships. Ik heb nog wel wat sokken af te maken van de Sock Madness, maar ik begin rustig. Ik brei de kwalificatie sok op mijn gemak: door het behalen van ronde 6 bij de SM, ben ik al gekwalificeerd. Een luxe positie.

Het overgrote deel van deze sokkenpret vindt plaats op Ravelvy, naast veel Engelstalige groepen zijn er ook Nederlandse groepen te vinden (waaronder die over Sokken Breien). Kletsen in je eigen taal is soms toch net wat makkelijker, nuances wat makkelijker op te schrijven en een vraag makkelijker te stellen.

Wanten van José


Ik vind sokken breien echt superleuk (nieuwe dingen leren is immers een hobby), maar draag ze pas sinds kort. Veel langer al draag ik vingerloze wanten en polswarmers. Zodra het stuur van de auto koud is, trek ik ze aan. Als 10 jarige brak ik mijn pols en als ik in de winter wat kouds vastpak, voel ik nog altijd de breuk. Daarnaast ben ik zuinig op mijn handen. Werken in de tuin doe ik ook me handschoenen aan. Dan is het werken met naald en draad daarna ook weer fijn.

Terug naar Ravelry en de wanten: een Nederlandse groep was er niet te vinden. Zou er ook zoiets zijn als een Mittens Madness/Challenge? Na een avondje brainstormen bedachten José (van ateliersopra) en ik dat het tijd werd voor een Nederlandstalige groep. We hebben allerlei ideeën voor winterse activiteiten...

De Ravelry groep

Die activiteiten kunnen we natuurlijk niet alleen organiseren. Voor het eerste idee dat we hebben, zijn we op zoek naar Nederlandse ontwerpers van wanten, handschoenen, polswarmers, labedissen, mitaines en andere gebreide accessoires die handen en polsen warm houden.

De Noorse en Letse wanten zijn beroemd, maar wist je dat de Grolse wanten behoren tot ons immaterieel erfgoed? Kijk maar eens op de website https://grolsewanten.nl/ Ze staan op mijn lijstje om te breien, mijn moeder is geboren in Groenlo en weet er inderdaad nog over te vertellen (al heeft ze de wanten nooit gedragen).

Mijn veel gedragen collectie bij veel zonlicht op de foto


In Zeeland kennen we de labedissen als onderdeel van de klederdracht en elders in het land komen we mitaines tegen.

Met de verwarming een graadje lager zijn polswarmers in de winter een mooie aanvulling op je garderobe en kun je een vest met driekwartmouwen langer doordragen.

Ben je een ontwerper of ken je iemand die een ontwerp zou willen/kunnen maken? Laat het dan weten. Je kunt hier een berichtje achterlaten, me een mailtje sturen of een berichtje op Ravelry sturen.

Ondertussen wordt het tijd dat er ook wat leven komt in onze groep. Natuurlijk moeten we die nog opbouwen/vullen etc. maar dat komt de komende tijd. De dagen zijn gevuld en het is helemaal niet handig als je weer wat nieuws bedenkt (ik denk altijd dat ik er dan ook tijd bij krijg, maar dat is niet zo). Maar soms gaat het opeens stromen en bedacht ik het begin van dit blog terwijl ik maaltijdsalade klaar stond te maken. Dat past beter bij dit zomerse weer dan de wanten.

Ik kijk uit naar jullie berichtjes over wanten.

groet, Françoise

1 comment:

  1. Ohh Francis, ben toch zo jaloers op mensen die kunnen breien en al helemaal op dit soort dingen breien. Ben verliefd op dit soort sokken en handwarmers. Prachtige patronen en kleuren. Als ik ze ergens zelf gemaakt tegen kom koop ik ze altijd gewoon voor de heb. Ze liggen in de hal in een mooie mand bij elkaar.
    Groet Coby

    ReplyDelete