Tuesday, March 15, 2022

Gevonden

 Die paaseieren lieten me toch niet los...ik had natuurlijk wel de foto´s, maar toch wilde ik ze even vasthouden voordat ik aan de volgende serie begon. Ze lagen op zolder, dat wist ik zeker en ik wist ook zeker dat ze niet in doos zaten waarop met grote letters staat PASEN. Ik wist ook dat ik ze niet lang geleden nog had gezien, maar ja, die zolder is nogal vol. Veel spullen nog uit het huis van mijn schoonouders, waarvan we nog niet weten wat we er mee willen. Zo knutselde mijn schoonmoeder ooit een heel smurfendorp van papiermaché voor Xander en dat mocht toch echt nog niet weg. Daar zitten nog te veel herinneringen aan. En wat doe je met alle mooie aquarellen en olieverfschilderijen die mijn schoonvader maakte? Van vele wisten we niet eens het bestaan en daar moeten we eerst goed doorheen.


Maar goed terug naar die gebreide paaseieren. Ik nam mijn adventshawl met schaapjes maar ter hand om aan verder te breien. Niet te moeilijk, goed om mijn fair isle techniek te oefenen en schaapjes horen tenslotte ook bij het voorjaar! Mijn derde zoektocht op zolder bracht mij bij een kratje achter een stapel andere spullen...en ja hoor, daar lagen ze alle zes bij elkaar. Ik kon dus het garen er weer bij zoeken, naalden en een beginnetje maken.

Verder is het natuurlijk niet alleen voorjaar met schaapjes en eieren. De tuin staat vol met voorjaarsbloeiers. Narcissen, krokussen en de eerste tulpen heb ik gespot. Elke dag een rondje door de tuin om weer nieuw groen te ontdekken. Vaste planten die uitlopen, een koolmeesje dat op bezoek komt en de eerste vlinders dartelen achter elkaar aan. Ook dit jaar heb ik weer een mix van bijzondere tulpen en narcissen besteld. Ik lig dus op de loer.


Ook staan de eerste potjes op de vensterbank met zaad erin. Net als vorig jaar ben ik lid van de zaaiclub en dit jaar is het thema: Bijzonder eetbaar. Het varieert van eetbare bloemen tot bijzondere tomaten en aardbeispinazie. Ik heb gekozen voor de citroenkomkommer. Zelf ben ik niet zo van het moestuinieren, maar anderen in mijn club wel. Ik houd wel van het experiment. Afgelopen weekend met dat mooie weer was het heerlijk om nog meer voor te zaaien, dus diverse soorten Oost-Indische kers en lathyrus zijn ook gezaaid. Ik stopte zaad van de passiebloem in een potje en er ligt nog meer te wachten. Helaas is ook in het weekend de tijd niet rekbaar.


De meeste van mijn zaden kocht ik dit jaar bij Tuinjoop. Biologische zaden, wel zo fijn als je de planten wilt eten. In het assortiment al meer dan 150 eetbare bloemen! Neem maar eens een kijkje, verrassend wat je allemaal kunt eten. Ik kijk nog wat rond en zie dat je ook zaad van Zevenblad kunt kopen...ik geloof niet dat ik daar nou zo'n fan van ben. Dat probeer ik nu al jaren in toom te houden.

Inmiddels ben ik begonnen aan het tekenen voor een rood draadje...

Ik hoor gerommel in de keuken: er wordt gekookt. O wat is dat toch heerlijk!

groet,

Françoise

1 comment:

  1. Wie zoekt die vindt!
    Mooie paaseieren heb je gemaakt. Ga je deze later nog ophangen in huis?
    En leuke zaaiplannen heb je.

    ReplyDelete