Wednesday, February 20, 2019

Opruimvondsten

Een van de voornemens van dit jaar is om het aantal ordners drastisch te verminderen. Dat betekent een voor een de ordners doornemen en kritisch kijken wat mag blijven en wat gaat weg. In de ordners zit van alles en nog wat op handwerkgebied: borduurtjes uit de Libelles van de jaren 90 (sommige echt te leuk om weg te doen: ik word blij als ik er naar kijk, maar andere zijn hun houdbaarheidsdatum echt ver voorbij), eigen ontwerpen op quiltgebied, breipatroontjes voor babyvestjes en nog veel meer. Veel kan er weg: genoeg te vinden op internet.
Maar de eigen ontwerpen moeten zeker blijven, maar wat dan? Niet alles hoeft te blijven. Niet elke omslag en aantekening zal ik ooit nog gebruiken. Ik besluit de originele tekeningen te bewaren.

Ik ben inmiddels bezig met het doornemen van de ordners van het Jaar Rond, van 2003-2010 een verzameling maandelijkse quiltjes. Naast het doornemen van de ordners zoek ik ook de digitale bestanden erbij. Waar heb ik die gelaten? De eerste bestanden zijn van voor mijn huidige laptop...wat heb ik met die oude bestanden gedaan? Geen idee en als vanzelf beland ik in de bak met CD's. Ik besluit deze CD's een voor een in mijn laptop te stoppen en te kijken wat er op staat. Alles wat bewaard moet worden gaat op de laptop en daarna als kopie op een externe harde schijf. 
Alle CD's mogen daarna weg: de nieuwe generatie laptops heeft niet eens meer de mogelijkheid voor een het aflezen van een disk...

En zo kwam ik onderstaande februari ontwerpen en foto's tegen. Even terug in de tijd!

Februari 2008, 30 x 30 cm

Februari 2007, 25 x 25 cm (middenblok)

Februari 2005, werktekening

Februari 2005, Sunbonnet Sue in Spanje, 15 x 20 cm
Al deze quiltjes liggen op zolder in een grote doos. Ik zie dat ik niet van alle quilts een foto heb. Dat is dus nog een mooie taak om te doen, zodat het digitale geheugen ook volledig wordt. Het zijn maar kleine quiltjes, dus wat dat betreft is het makkelijk. Maar het zijn er totaal wel meer dan 100!
Zoals je zult begrijpen zijn die ordners niet een-twee-drie doorgespit, maar dat geeft niet. Naast het opruimen worden er nog een heleboel andere activiteiten ondernomen: nieuwe schoenen worden ingelopen, middelbare school gekozen etc. etc.

Quiltgroet,
Françoise



1 comment: