Tuesday, January 17, 2023

Quilttijd

 Naast het breien ben ik het jaar goed begonnen met quilten. Er zijn nieuwe projecten gestart bij het Dutch Modern Quilt Guild en daar zijn de eerste steken inmiddels voor gezet. Ook is de top van mijn Sparkling Pieces klaar. Het was nog even een gepuzzel hoe ik dat eerder ook al weer bedacht had. Ik had stroken voor de rand gesneden en voor een deel ook aan elkaar gezet, maar het was nog niet af. Daarnaast dacht ik dat ik de achterkant ook klaar had, maar dat was dus niet zo. Dat viel even tegen.


Ook was het niet slim om dat op een zaterdagavond te zien en over na te denken. Het was beter om het te laten liggen en op zondagochtend mee verder te gaan. Ik kan 's morgens echt beter na denken dan nog 's avonds laat...

De quilt ligt nu dus klaar om te quilten, daar moet ik nog even op broeden. Natuurlijk ga ik dat machinaal doen, ik wil iets met een ruler doen, maar hoe dat weet ik nog niet.


Een ander project is de BOM: elke maand een blok voor de leden en door de leden. In diverse technieken en samen kan het dan een mooie quilt worden. Ik ga deze nieuwe blokken combineren met de blokken van 5 jaar geleden. Die lagen nog in een trommeltje te wachten en zo is ook meteen mijn kleurkeuze bepaald.


Morgen aan beginnen, samen met mijn breivriendin José. Ze is namelijk besmet met het quiltvirus...hoe leuk ik dat. Quiltzaken en termen die voor mij heel vanzelfsprekend zijn, zijn dat voor haar niet. Welkom in de quiltwereld!


Ook de Round Robin is weer van start gegaan. De eerste blokken zijn op de post, en details van de blokken worden op Instagram gedeeld. De volgende ronde is een rand om het middenblok. Het kost altijd even tijd om tot een ontwerp te komen. Eerst maar eens wat lapjes er bij zoeken, welke kant wil ik op, wat past er bij. Welke techniek ga ik gebruiken etc.


Kortom, ik verveel me niet. Weinig tijd en zin in de computer in de avonduren en het weekend. Voor mijn werk zit ik al veel achter een beeldscherm en al hoewel ik dan wel zin heb om een blog te schrijven, heb ik geen zin om weer achter het toetsenbord te gaan zitten. Nu ben ik er dus wel achter beland...ik beantwoord wat mailtjes, zoek wat foto's uit en schrijf mijn tekst. Links op de kast een kat en rechts op het logeerbed ligt de andere lekker te soezen. Alle gehaakte dekens en quilts worden zeer gewaardeerd door onze katten. Alleen daarom houd ik al van ze.

groet, Françoise

1 comment: