Tuesday, November 8, 2022

Vruchtbaar weekend

 Vorig weekend was een weekend vol herinneringen en fijn quiltresultaat. Maaike Bakker organiseerde een soort van reünie voor quilters die aan haar boeken hebben mee gewerkt. Jaren geleden kwamen we dan een weekend bij elkaar om blokken te naaien voor een grote quilt of maakten we allemaal een kleintje.

Het was tijd voor herhaling. Nu geen gezamenlijk project, maar eigen projecten.

Er kwamen oude quilts tevoorschijn. Hoe heerlijk was het om quilts uit ons boek weer eens in handen te hebben en er een paar mee naar huis te nemen. Het is niet langer nodig om ze centraal te bewaren.

Onderstaande quilt was de voorloper voor ons boek. Ik ga er thuis eens een mooi plekje voor zoeken.

Ik besloot om niet aan iets nieuws te beginnen dit weekend, maar quilts af te maken. De round robin van dit jaar moest nog gequilt. Ik wilde oefenen met rulers en dat heb ik dus ook gedaan. Alleen nog de bies aanzetten en een tunnel. De stof hiervoor ligt klaar en met de cursus machinaal quilten in mijn achterhoofd  is het meteen verder afmaken een heel goed idee. Dat is het natuurlijk altijd, maar ja…

Het tweede project dat ik mee nam was mijn hartjesquilt. 10 jaar geleden het idee hiervoor gekregen. Toen waren we bezig met 366 huisjes (een voor elke dag) en als vervolg daarop begon ik in 2013 met 365 hartjes (ook een voor elke dag). En zoals dat vaak gaat strandde het halverwege het jaar. Werd de top een paar jaar later afgerond. Duurde het weer een paar jaar voordat hij gequilt werd en een bies kreeg. De bies zette ik er vorig jaar aan, maar had hem nog niet tegen gezoomd. In het weekend aan begonnen en gisteren afgemaakt.
Een heerlijk gevoel als iets af is. Er belandde meteen een ander project naast mijn naaimachine. Het werkt inspirerend. Een vriendin vertelde eerder deze week dat ze nu tijdens haar vakantie aan het nadenken is hoe ze het opruimen van haar quiltatelier gaat aanpakken. Mijn antwoord was: Je quiltprojecten afmaken. Elders hoorde ik: twee projecten afmaken en dan maar aan één nieuwe beginnen. Ik heb er bijna twee af…waar zal ik dan aan beginnen of eerst nog eentje afmaken?

Fijne dag, Françoise 



1 comment:

  1. Heerlijk om zulke leuke projecten eindelijk echt af te hebben. Ze zijn prachtig geworden. Afmaken zou ik ook meer moeten doen misschien....2 (of meer) afmaken voor ik iets nieuws begin.....ooit

    ReplyDelete