Tuesday, September 4, 2018

Pas op de plaats

Pas op de plaats met handwerken, computerwerk, typen op mijn telefoon (bloggen, Facebook, mailen), want een overbelaste arm en schouder.
Mijn rechter elleboog en schouder protesteren tegen het vele gebruik. Breien, haken, muisgebruik, typen op de telefoon: het zijn allemaal handelingen die veel vragen van de fijne motoriek en ook vaak in een net verkeerde houding gebeuren.
Schouders opgetrokken, te intensief bezig zijn: nog even wat afmaken.
Klinkt jullie vast bekend.

Maar toen was het zo ver, dat ik niet meer goed kon slapen en mijn arm niet meer boven schouderhoogte kon optillen zonder erge pijn.


Dus op naar de fysio om de boel los te maken en wat noodzakelijke tips weer mee naar huis te nemen.
1. Let op je houding: schouders omlaag.
2. Ook de grove motoriek gebruiken: in de tuin werken, poetsen...
3. Voor nu rust.
4. Afwisseling.
5. Geen deadlines...



Dus mijn was is keurig opgevouwen, een deel van het terras gras vrij. Ik heb nieuwe wandelweggetjes ontdekt tussen Vught en Boxtel.
Ik heb in een week een boek uitgelezen (dat was heerlijk)
Maar ben vooral gefrustreerd!




Zo balen om niet te kunnen/mogen haken, breien en quilten.
Beter ook niet nog eens 's avonds achter de computer of op mijn telefoon .



Ik besef nu pas hoeveel ik handwerk en hoe saai het is om alleen maar TV te kijken en niets te doen ondertussen.
Aangezien mijn schouder toch wel erg overbelast is, kan ik ook niet alle vrije tijd poetsen...

Dus: mijn augustus bloemetjes (haken) zijn nog lang niet klaar, ik haalde mijn doelstelling niet in augustus voor bovenstaand project en heb zeker niet aan mijn nieuwe sokken gebreid.
Ook wat vaker bloggen dan voor de vakantie zat er niet in.

Inmiddels heeft de rust wel geholpen en is het trommeltje van mijn handquiltproject toch leeg gekomen. (patchen was nog de beste optie om toch iets te doen, maar ook maar 15 minuutjes).
De fysio is tevreden en ik hoef niet meer terug te komen.
Maar nog steeds rustig aan. Na een dag werken (veel computerwerk) moet ik goed doseren...

Inmiddels is het trommeltje weer gevuld, kan weer even vooruit. Heb ik ook uitgerekend hoeveel stukjes nog voor een behoorlijk formaat quilt en kan ik ook zo aan de slag met het breien van een nieuw vest, want de vertaling heb ik op mijn gemak kunnen doen.
Alleen...eerst de sokken af breien. Gelukkig is het nog mooi weer en heb ik ze niet nodig.

Dus: let goed op jezelf en je lijf!
groet,
Françoise

ps. het patroon voor deze quilt staat op een van de pagina's (tabblad merry-go-round)
ps2 Ik heb nog niet geprobeerd of klossen wel goed gaat...

7 comments:

  1. Herkenbaar, heb tijdens verplicht rust heel veel series op Netflix gezien, daar lopen of lezen geen optie was. Sterkte met het herstel.

    ReplyDelete
  2. Zo zie ja maar weer dat het zonder telefoon computer enz enz veel beter is voor ons lichaam en geest.

    ReplyDelete
  3. Piep hey meid verzorg je lijf hoor, je hebt er maar 1
    Knuf

    ReplyDelete
  4. oh, suffie, dit is even niet leuk, maar genoeg andere dingen blijven over, vervelen doe je niet, wens je sterkte.

    ReplyDelete
  5. Pretty projects and great idea,Thank you for the tutorial and for sharing !

    ดูหนังออนไลน์

    ReplyDelete
  6. Wat een fleurige quilt. En heel herkenbaar die vervelende arm en schouder. Ik verwen mezelf elke maand met een bezoekje sportmasseur. Dat zorg er bij mij voor dat de boel los blijft en ik lekker kan quilten en zo. Want er zijn nog veel leuke dingen te doen.
    Beterschap.

    ReplyDelete