Monday, November 27, 2017

Een dagje Nieuwegein

Afgelopen zaterdag stond in het teken van een bezoek aan de handwerk en quiltdagen in Nieuwegein.
Natuurlijk om rond te lopen en te genieten van alle tentoonstellingen en winkels, maar zeker ook om te vertellen over de mysterie-projecten van Maaike Bakker.

Inmiddels zijn er al twee projecten geweest en een heleboel quilts voltooid.
Zowel van de Mr. Morrisquilts als van de paleis het Loo quilts hingen er een heel stel in Nieuwegein.
Wat ontzettend leuk om al die verschillende quilts, en toch ook weer hetzelfde, bij elkaar te zien.

Hieronder een impressie.







Aan het einde van de middag nog een gezellige bijeenkomst met veel maaksters. Soms kenden we elkaar alleen van Facebook en de quilt...nu dan ook in levende lijve.
Er kwam wat heerlijks op tafel:


Maar toen er ook nog tassen open gingen met mysteries die nog niet klaar waren om te hangen, was de aandacht niet meer bij het gebak.
De neuzen bijna in de quilts.




Superleuk!
Nu op naar de volgende, ook daar weer veel deelnemers. Ik wens iedereen veel plezier met deze mysterie....

Natuurlijk is er op een handwerkbeurs meer te zien dan alleen quilts. Zo dwaalde ik wat rond, zonder enige intentie om wat te kopen. Stond een beetje te bladeren bij de boeken en toen viel mijn oog op het onderstaande boek.

Nu ben ik tegenwoordig ook aan het bakken en heb ik laatst brioche-deeg gemaakt. Je snapt het al: mijn interesse was meteen gewekt. Het boek heb ik niet gekocht overigens. Ik ben eerst thuis eens gaan kijken in mijn Mon Tricot stekenboek uit 1967.

En ja hoor: de basissteek staat er gewoon in. Dus hup een paar bolletjes uit de voorraad om te oefenen. Dat is wel even opletten en nu is dit alleen nog maar recht. Op de voorkant van het boek zie je de banen ook de diverse kanten op gaan. Een mooi patroon en instructiefilmpjes heb ik inmiddels via Ravelry gevonden. Een eindeloze inspiratiebron.

Wel kocht ik alvast twee strengen garen in sokkenwoldikte.
Om de techniek onder de knie te krijgen moet ik natuurlijk wel meer breien dan een paar proeflapjes...


Dus een nieuwe sjaal in een kleur waarin ik nog geen sjaal heb....
Maar eerst ga ik nog verder oefenen, want het uithalen van dit breiwerk is niet zo handig.
Nou ja, dat uithalen lukt uiteraard nog wel, maar dan weer alle steken en omslagen op de juiste manier oppakken is een ander verhaal.

Kortom: een geslaagd dagje uit.

groet,
Françoise

1 comment:

  1. wat je verteld is helemaal waar, uithalen is zo gedaan, maar dan........
    dus goed opletten!

    ReplyDelete