Monday, May 21, 2018

De tuin

De afgelopen weken was mijn laptop echt mijn stiefkindje, net zoals mijn quiltwerk dat is.
Geen rust in mijn hoofd om 's avonds op mijn werkkamer te zitten achter laptop of naaimachine.

De tuin vroeg om mijn aandacht. Nu de zandbak niet echt meer nodig is, wordt deze plek een tweede terras in de tuin. Een plek waar je in de ochtendzon een kopje koffie kunt drinken en op warme dagen 's avonds net wat koeler zit dan op het terras tegen het huis aan.

Dus...waren er tegels gekocht en kwam de waterpas er aan te pas om een enig zins vlak terras te leggen.

En ook toen was het warm...(dagen voor Hemelvaart)

En ook bloeit de akelei in de voortuin.


Een bloemetje per dag haken is ontzettend leuk om te doen, maar in april ben ik behoorlijk achterop geraakt. Dus eerst werd april in alle rust afgemaakt, voordat ik aan mei mocht beginnen.

De kleuren van april zijn ontzettend pastel, niet helemaal mijn ding, maar zo bij elkaar weer een mooi geheel.

Het blijft leuk om met de bloemetjes te spelen aan het einde van de maand.
Maar ja, vervolgens belandden ze per maand in een mapje in een afgesloten la. Dat vond ik toch wel erg jammer. 
Om ze te kunnen ophangen en er van te genieten heb ik van elke maand een slinger gemaakt.
Zo blijven ze toch per maand bij elkaar, kan ik ze makkelijk ook weer loshalen en dan beslissen wat er mee te doen. Voorlopig hangen ze vrolijk voor het raam en kan ik ze allemaal zien.
De een meer favoriet dan de ander.


De kleuren van de maand mei voor de bloemetjes. En ook nu ben ik nog niet bij...deze maand ook geen andere uitdagingen/challenges op quiltgebied of ander "moeten". Nog even geen zin in.


Elke dag kun je op Instagram een nieuw patroontje vinden van deze bloemetjes, maar wat is nu leuker dan zelf ontwerpen? Dus bedacht ik een variatie op een van mijn favorieten.
En worden de schema's uitgetekend in mijn kleine notitieboekje.


Zo leuk om te doen...
Ook nam ik de tijd om mijn patronen van mijn Breiavontuur te ordenen en uit te werken. Dat bevordert in hoge mate mijn breiplezier. Ik ben nu op de helft van de eerste baan (worden er vier). 
Dadelijk maar eens op zoek naar een volgend randje, dan kan ik weer verder breien.


Mr. X wilde graag een andere sport naast atletiek. Na het zien van een honkbalwedstrijd leek hem deze sport wel wat. Dus ging hij vorige week voor het eerst meetrainen, kreeg alvast een handschoen van zijn lieve papa. We zochten een oude handschoen op zolder en kunnen nu 's avonds oefenen met vangen en gooien. 
Ik heb geconstateerd dat ik het vangen niet ben verleerd, maar ook dat ik nog steeds niet bovenhands kan aangooien...Wel heel leuk om samen te doen.


De volgende klus was de schutting achter in de tuin. In de herfst had ik al vast gesteld dat er in het voorjaar echt een nieuwe moest komen, maar de storm van januari maakte echt een einde aan zijn leven. Tot nu toe hing hij met touwtjes aan elkaar.


En ook nu met Pinksteren was het hout in de aanbieding (net zoals met Pasen en andere weekenden waar de verwachting is dat mensen in de tuin gaan werken).


Dus werd er gisteren de hele dag geklust...Het was een lange dag, maar dan heb je ook wat!
Tijdens het klussen veel aan mijn vader gedacht. Hij was echt een expert op het gebied van klussen. Of het nou elektra, water of schoorsteen voegen was: hij had overal verstand van. Kon je altijd voorzien van goede adviezen en uiteraard praktische hulp.
De vorige schutting had ik samen met hem geplaatst. En veel gereedschap heb ik van hem gekregen.
En met hem in mijn gedachten kocht ik gisteren dus een goede kwaliteit schroeven in plaats van de goedkoopste. 
Ik betrapte me er op dat ik stond te tellen hoeveel schroeven ik nodig had, hoeveel nog te gaan, hoeveel handelingen voor elke schroef, etc. Moest lachen, want dat zou mijn vader dus ook hebben gedaan. 


We zitten er weer netjes bij. Nu kan de rest van de tuin weer onkruid vrij worden gemaakt (stukje voor stukje) en ga ik de tuin verwennen met wat nieuwe planten.
In de weken in april dat ik niet thuis was (en het goed weer was), is het zevenblad echt ontploft, dus ik ben voorlopig nog wel even zoet.

Vandaag geef ik mijn lijf wat rust (na de zware klus van gisteren) en geniet ik vooral van datgene wat bloeit. Het terras is schoon en de laptop kan prima op tafel staan. Lekker in de schaduw.



Ik ben bang dat de was inmiddels droog is, ga ik die maar afhalen en opvouwen. Dat doe ik als hij buiten hangt altijd meteen...er staat een extra strijkplank in de garage en die zet ik naast de droogmolen.
Mag straks de BBQ aan...
Geniet van het mooie weer.

Liefs,
Françoise




No comments:

Post a Comment