Thursday, April 27, 2017

Nog één nachtje slapen

Een paar weken terug gingen we naar het Open Huis van bloembollenkweker Hein Meeuwissen in Voorhout.
Toen bloeiden de narcissen in volle glorie.
En al was de wind erg koud, wat was het mooi.
Ik heb me voorgenomen om dit jaar veel bollen in de grond te stoppen.
Er waren al wel wat tulpen, maar die zullen nu pas volop bloeien.
(zaterdag weer Open Huis)

Dubbele kleuren

Hele aparte kleuren...

Hoe bijzonder zo'n randje.

En terwijl ik daar tussen de bloeiende bollen liep, en waar ik ook keek nog meer kleur
(om mij heen was het geel, maar aan de andere kant van de sloot, kleurde het paars en roze van de hyacinten), bedacht ik dat ik een gebreide deken wilde maken waarin deze pracht wordt weergegeven. Al die velden met verschillende bloemen en kleuren, wat een rijkdom.
En toen begon het te kriebelen...

Ook in de Efteling een heleboel kleur...mengsels...

Bedden met maar een soort...

En het ging steeds harder kriebelen. De afgelopen tijd is mijn breikennis behoorlijk uitgebreid, dus hup nu maar eens zelf wat ontwerpen.
Zaterdag waren er ook vriendinnetjes die zeer bedreven zijn op dit gebied...dus...we hadden het over garens, winkels, nog meer garens, soorten, kleuren etc.

En aangezien ik er over droom, denk, peins, stuiter op de meest rare momenten, MOET er echt heel dringend wol worden gekocht...
Dus morgen met een van mijn vriendinnetjes naar www.trollenwol.nl in Driebergen om mij te storten tussen de kleurige bolletjes.
Ik ben gewaarschuwd: het schijnt daar serieus gevaarlijk te zijn voor je portomonnee, dus: ik zal genoeg meenemen.

Ik ging dus aan het rekenen. Hoeveel garen heb je nu eigenlijk nodig per steek? In Fair Isle of gewoon?
Hoeveel steken zitten er ongeveer in een deken van 180 x 180 cm (ja, moet wel royaal natuurlijk)?

Zoals je ziet zijn dat een heleboel steken...

34 bollen van 50 gram klinkt al als een stuk minder werk!

Met deze bloemen naast me, puzzel, kleur en reken ik nog even verder.
Zal ik zus of zal ik zo?
Zal ik eerst wat proefbolletjes kopen en dan terug gaan?
Nee, dat is helemaal niet handig....toch?
Maar stel dat je ontwerp toch anders uitpakt?
Nou, dan heb ik een heleboel leuke bolletjes in huis...

Hier met kleurpotloden mijn kleurenpalet...de ene kleur komt er meer in dan de andere, maar dat is wat lastig te laten zien...

De berekeningen zijn gemaakt, hierboven mijn stappenplan voor het kiezen.
En natuurlijk kan het ook met een ander kleurenschema.
Mijn vriendinnen zitten al klaar met de pennen.
Oei, dat schept verplichtingen.

Nog één nachtje slapen...dan mag ik gaan kiezen.
Het voelt alsof ik op schoolreisje ga.
Echt: je kunt er maar vol van zijn van een ontwerp.
En dat allemaal door een veld met narcissen.

Tot gauw.
Françoise

No comments:

Post a Comment