Sunday, September 4, 2016

Van opruimen en haken

Het einde van de schoolvakantie is dan nu toch echt in zicht. Gisteren maar eens even gewinkeld om dat gegroeide kind van ons van nieuwe kleren te voorzien. Hij wordt groter en wijzer, wil eerst wel even alles passen voordat we het kopen en weet precies in welke winkel hij een leuk t-shirt kan vinden (en dat zijn niet de goedkoopste) en deze moeder? Die gaat natuurlijk overstag. Geen kleding voor mezelf, wel een paar nette, zwarte laarzen. Ik was eigenlijk nog net iets te vroeg...nou ja...ben ik eens op tijd. Nog een weekje zomer, dus ze blijven nog even in de doos.

We bereiden ons voor op het 'gewone' dagelijkse ritme van werk en school. De woonkamer wordt weer opgeruimd: het is fijner thuiskomen na een werkdag in een opgeruimd huis. We maken afspraken over het dagelijks samen opruimen, over de vaatwasser en de kopjes op het aanrecht.

We plannen de week: wie, wat, waar en wanneer? Een cursus, weer sporten, een afspraak het komt allemaal langs. Wat zijn de carpool dagen naar school. Wat moet er morgen weer mee etc. etc.

In het kader van het opruimen moeten ook mijn handwerkspullen in de woonkamer er aan geloven. Alhoewel ik dat helemaal geen rommer vind, denkt de rest daar toch anders over. En dat geldt natuurlijk ook andersom. Je eigen spullen zijn eigen nooit de spullen die rommel veroorzaken, dat zijn altijd de spullen van een ander.
Dus mijn projecten gaan uit het zicht: hup, naar boven of in een la. Aan één ding tegelijk werken wordt het devies en dan eerst opruimen voordat je aan wat anders begint...Oei, oei, hoe moeilijk.

Om te beginnen zet ik dus maar een heleboel in mijn kleine werkkamertje boven: niet veel ruimte, maar daar mag het wel blijven staan! Ik doe de deur dicht en dat was het.

De afgelopen week haakte ik zo hier en daar nog wat steekjes en daarmee kwam ik een ronde verder met het project voor Mr. X. Vervolgens weer even puzzelen voor de volgende ronde.
Alle kleurtjes links op een rij met daarnaast mijn planning. In de trommel zitten ze allemaal nog netjes op kleur gesorteerd. Nu moeten ze een volgende sorteerronde krijgen.


En dat is hier gebeurd. Elke kleur heeft zijn vierkantjes voor de volgende ronde toegewezen gekregen, waarbij diverse spelregels zijn toegepast. Hier waar de regels nog betrekkelijk eenvoudig.

Om te zorgen dat ik het later ook nog weet, rijg ik alle blokjes met de wasknijper met de bewuste kleur aan een draadje. Zo kan er niets verkeerd gaan. het kan immers niet zo op het dienblad blijven liggen. Dat vraagt om problemen.

Mijn vakantie souvenir is reuze praktisch. Een haaknaald past er precies in en de blokjes ook. Ze kunnen dus rustig groeien.
Hier al wat resultaten van de volgende ronde. 
Het blijft een heerlijk klusje. Super om mee te nemen en even wat aan te doen en voor je het weet...mag je alweer een volgende kleur kiezen.

Nu nog een kledingkast sorteren, zodat de oogst van gisteren er in kan en alles wat te klein is, naar elders kan verhuizen.

Alvast een fijne week gewenst,
groet,
Françoise

1 comment:

  1. Wat een k(l)eurige voorbereiding. En het werkt! Het wordt vast een prachtige deken.

    ReplyDelete