Thursday, February 11, 2016

Regenachtige dagen

 Nog steeds ben ik druk met allerlei opruimacties. Niet alleen opruimen, maar ook bijhouden...
En in het kader van maak je werkplek een fijne plek om te zijn, heb ik ook eens kritisch naar mijn keuken gekeken. Hij was efficient, strak en prima, maar erg ongezellig. Al het leuke servies achter deurtjes, zodat er maar weinig kleur te bekennen is. Ooit wilde ik alles in wit met bluwa, maar nu mag er wel wat meer kleur in. Dit alles moest niet teveel tijd kosten (dus geen vergacties enzovoorts), ook het liefst budgetneutraal, dat was de sport.

Deze kant moet eerst maar eens onderhanden genomen worden. Er staat hier een hoge tafel van 80 x 150 cm met daaronder de vaatwasmachine en wasmachine. Maar vooral die muur: een grote lege witte vlakte.

In de garage lag nog een prima plank en een rail voor schilderijen/quilts.
Deze beide boven de tafel opgehangen. Quiltjes opgehangen, servies en blikken uit de kast op de plank en het is meteen een heel ander gezicht. Het enige wat ik moest kopen waren drie plankhangers, kosten nog geen 3 euro. Ik heb 11 gaten in de muur geboord, 9 in de plank, 20 schroeven ingedraaid  en dat was het.
En ik word er iedere keer als ik de keuken in kom helemaal blij van. Missie geslaagd.

In aanloop naar The Splendid Sampler kregen we dit bonus blok om te gebruiken in een blockstation. Zeg maar werkmap voor een blok dat je onderhanden hebt. Eerst dacht ik: die maak ik niet, maar het leek met toch wel leuk om te zien en volgen hoe ze de instructies geven.
Het bovenstaande blok was het eerste resultaat, 6 x 6 inch.

Vervolgens nam ik dit lapje, op de buitenkant komt een zakje voor een liniaal.

Ik had namelijk op Pinterest allerlei leuke foto's gezien van dit werk: stof veranderen. Wie heeft dat niet gedaan op school.
In het Engels noem je het chicken scratch embroidery, in het Frans Broderie Suisse.

Hartstikke leuk om te doen. En wat leuk om te zien hoe je stof echt verandert met een enkele draad.

Dit is de binnenkant van de map. Rechts (niet op de foto) zit het patchworkblok en links zit vulling waar je stoffen mooi aan vast kleven. Een goede gelegenheid om weer eens een Dear Friends blokje erbij te pakken.

En dit is het eindresultaat. Nou nog een liniaal om er in te stoppen. Ik heb alleen linialen van 2,5 x 2,5 inch en 6 x 24 inch! Een mooi cadeautje om morgen voor mezelf te kopen op de handwerkbeurs in Zwolle.


En tijdens al die regenachtige dagen van Carnaval heb ik me voorbereid op Pasen.
Voor het tijdschrift van school moet ik nog een artikel schrijven. Daar horen deze decoraties bij.

En dit is het eindresultaat van een dag werken.
Takken uit de tuin (in de stromende regen staan snoeien), een gevilte haan en pompoentjes die ik heel eenvoudig maakte op een vork uit de keuken.
Ja natuurlijk heb ik ook die apparaatjes van Clover in alle soorten en maten, maar dit ging superhandig en snel.

Nu is het tijd om mijn tas te pakken. Morgen naar Zwolle. Twee uur in de trein, dus je snapt dat er wel wat te doen mee moet!

Veel quiltplezier,
Françoise

1 comment:

  1. Hoi Françoise,
    Wederom een inspiratiebron!
    Vriendelijke groet,
    Anita

    ReplyDelete