Saturday, March 30, 2013

Bijna Pasen

Bijna Pasen...Mr. X maakte op school een kuiken van een gele pompon.
Eindeloos draadjes om een kartonnetje wikkelen. Niet een snelle methode, want er zat alleen maar een gat in het midden om het draadje doorheen te halen en geen opening om snel te kunnen wikkelen.
Goed voor de fijne motoriek en geduldsbetrachting zullen we maar zeggen.
 
Het zou natuurlijk leuk zijn om er één voor een oma te maken. Deze moeder heeft nog wel wat wol en handige apparaatjes om pompons te maken. Bovenstaande afbeelding met toebehoren komt nog uit de jaren 70...al handiger dan met een kartonnetje.

Maar deze moeder had ook nog de pomponmakers van Clover in de handwerkkist verstopt liggen.
Dat geeft een tempo...vier maten... en maar wikkelen en knippen.
Gisteren om 10.00 uur werd het eerste kuiken gemaakt...de laatste om 17.30 uur.
En met bruine wol maak je natuurlijk Paashaasjes...
Deze jongeman is meestal niet zo van het knutselen, ik heb me gisteren dan ook verbaasd over de productie: 21 pompons...in diverse maten...en vanmorgen bij het ontbijt werd er meteen weer gewerkt. Het bord kon er nog net bij! Zou het door de apparaten komen? Lekker technisch?
 Ondertussen peuterde ik al het papier van de huisjesquilt. De quiltpatronen had ik getekend op papier, dit op de quilt gelegd en vervolgens machinaal gequilt. Al het papier moest er weer af...dat geeft een enorme troep...de papiersnippertjes liggen echt overal...maar het is gelukt.
Toen draaide ik de quilt om...en zag dat er tijdens het quilten iets niet helemaal goed gegaan is met de achterkant: er zit een plooi in, die nu lekker vastgestikt zit. Die ik dus echt niet meer uit ga halen, want dat betekent 20 gequilte bloemen uithalen...
Helaas, we houden dit maar op een ondergrondse aardverschuiving of verzakking door een gasbel of zo....
 Vanmorgen heb ik de bies er aan gezet (helemaal machinaal, dat schiet nog eens op...), de tunnel vastgezet, latten gezaagd en hier hangt hij dan...mr. X wil wel poseren...
Hier de quilt in volle glorie!

En hier nog een detail van de rechteronderhoek. Het kantkloshuisje en het hartje...op naar 2013.
 
Dus:
366 huisjes van 7,5 x 7,5 cm
1 kantkloshuisje in dezelfde maat
1 hartje
12 huizen van 30 x 30 cm aan de achterkant
en
90 gequilte bloemen
maken deze quilt helemaal af.
 
Wil je de quilt in het echt zien? Dan moet je volgende week naar Rijswijk naar de Patchwork en Quiltdagen. Hij mag hangen samen met nog een aantal andere exemplaren.
De mijne is helemaal machinaal, maar het kan ook helemaal met de hand...ga de verschillen, vooral in kleur maar bekijken. Ik ben benieuwd.
 
Nu ga ik een paashaas bakken, kijken of de boterkip nog lekker ligt in de koelkast...en is het tijd voor het volgende deel van de mysterie.
 
Alvast een vrolijk Pasen,
Françoise
 

7 comments:

  1. De huisjesquilt is geweldig geworden! En voor Pasen af. Heel knap van je!

    ReplyDelete
  2. Ik ga vrijdag in Rijswijk alle huisjesquilts eens rustig bekijken.
    Succes met de paashaas!!
    Vrolijk Pasen,
    Rose-Anne

    ReplyDelete
  3. Gefeliciteerd! Je eigen uitdaging gehaald! En nu lekker van Pasen genieten.

    ReplyDelete
  4. Wat een ontzettend leuke foto van X voor de huisjesquilt.
    Prachtige zoon en prachtige quilt. Ik ga je quilt vlg week bewonderen in Rijswijk.

    Groetjes, Suzanne

    ReplyDelete
  5. Ook ik ga ze allemaal bekijken en ik verheug me er enorm op
    Groetjes
    Wietske

    ReplyDelete
  6. Je hebt knap werk geleverd van zoon en huisjesquilt..
    ik ga vast en zeker de huisjesquilts in Rijswijk bekijken.
    Ben benieuwd wat er allemaal te bewonderen is.

    ReplyDelete
  7. Mooi dat je de quilt nog op tijd af hebt kunnen krijgen! Hij is echt leuk geworden.

    Groetjes,
    Saskia

    ReplyDelete